Yogan och jag, del 1.

Jag gillar inte att träna. Promenader går jag gärna -och ofta, men träna? Nej, helst inte. Ett tag körde jag Step-up och det var skitroligt, men galet jobbigt. Helst vill jag träna själv, i hemmet, i ett lugnare tempo. Helst skulle jag vilja sitta och kolla på teve och bara bli fit liksom.
Yoga är något som jag har velat testa under en längre tid. Alla ser ju så jävla harmoniska ut och dessutom så ser det ut att vara lagom lätt. Med andra ord, Yoga i min värld betyder (innan idag) bli stark och harmonisk utan att behöva göra någon större ansträngning. Lyfta lite på armarna ditåt och ett ben i luften...andas in, andas ut osv. Hur svårt kan det vara?

Nu vet alla som har testat yoga att det är ju bara så jääävla långt ifrån sanningen som det kan bli.

Vi börjar från början.

Man behöver ju en matta. Googlade och insåg att det spelar ingen större roll från början. Glad i hågen hasade jag in på rusta och köpte en knallrosa för 99kr. För ni ska veta att jag är en quitter. Jag vet mina begränsningar så jag lägger inte ut nå större summor på något jag kanske aldrig vill göra igen.
Mattan har stått i hallen, inplastad och fin sedan igår. Jag väntade bara på det perfekta tillfället. Typ som när Penny hade somnat (jag är ju mammaledig). Fram med mattan, svetten och stressen över att få upp skiten innan P vaknade var ett träningspass i sig.
Fram med mattan till teven och in på youtube. "Yoga för nybörjare" perfekt! NU ska jag bli ännu mer harmonisk, vig och stark.

Tjejen i videon är väldigt lugn och sansad. Tända ljus bredvid mattan och ett lugnt leende på läpparna. Ser bra ut såhär långt!
-Vi börjar med att andas in och sträcka armarna upp i luften.
Det kan jag! Sträckte armarna upp, höll kvar och släppte ner. Sen fortsatt hon med att man skulle rulla ner och luta händerna mot mattan. Det kunde jag också! Fast jag fick böja lite på benen. Ha! Yoga är ju skitlätt och jag känner mig fantastisk duktig och harmonisk. Fortsätter med att lägga sig platt på mage, svanka upp ryggen och titta mot taket (easy peasy), men sen ser ni så skulle man dra bak i som ett V. Man står med händer och fötter platt i mattan och skjuter upp rumpan mot taket, som ett upp och nervänt V alltså. Där började det bli lite svårare. Jag märkte ganska snabbt att tjejen i videon är riktigt jävla vig. Inga stela leder där inte. För att jag skulle kunna göra samma position så fick jag stå på tårna. Helt kört att köra ner hälen i mattan kan jag meddela. Och uthållighet har jag då fan inte heller. Det märkte jag efter ca 10 sekunder i samma position när både armar och ben började skaka och brännas. "Gode guuud låt henne säga att vi ska göra något annat nu". Men nej. "Stå kvar, andas in....andas ut och ta ett kliv fram, händerna i mattan, stående och rulla upp till rak rygg". Helvette, det gick fort, jag fick ta 3 steg, rätta till mig och låtsas som att jag gjorde likadan. Sen upprepades den där 3 gånger! OCH SEN! Sen följde det en jävla massa andra skitjobbiga uthållighetsövningar och där någonstans vaknade Penny.
"Böj på benen och sträck ut händerna i luften."
Benen skakade, armarna värkte och Penny skrattade... "ställ dig på knä, sträck höger hand framåt och vänster ben bakåt". Där dog mina muskler någonstans. JAG HAR FAN NOLL UTHÅLLIGHET! Skityoga! Skittjej på skityoga för nybörjare och jävla skitmej som inte orkar! SKIT!
Iallafall så övergick det i balansövningar. "ställ dig på ett ben och sträck händerna mot taket". Jag steppade runt som en enbent höna. Riverdance hade förmodligen passat mig bättre än yoga kan jag erkänna. I Riverdance hade jag iallafall haft en chans med det fotarbetet...
Kan ju såhär långt erkänna att jag har NOLL uthållighet och NOLL balans! En massa balansövningar följde och jag steppade på i bästa riverdance-anda... Förmodligen är det här första gången jag sett "Riverdance" så många gånger i en kort text...
Penny började surna till. Antar på grunda att jag inte kunde stå stilla mer än en nanosekund på ett ben.
Då blev det avslappningsövningar och lite stretchning. Där märkte jag än en gång att jag är stel, ovig och tjock! "Sätt dig med fötterna ihop och benen sträckt. Rulla ner överkroppen med ansiktet mot dina knän". Tjejen satte pannan på knäna (som en fällkkniv) fortfarande med raka ben och fötterna pekandes rakt upp mot taket. Och där satt jag som en säck potatis och bara tittade på vansinnet. Jag kom inte framåt! Det stramade nåt så in i helvette i benen så jag var tvungen att ha fötterna lite pekandes åt sidorna. Krummade med ryggen så mycket jag kunde, men Nej...ner kom jag inte en centimeter. Jag bara satt där som ett arsel med magen som inte heller tillät att jag kunde böja mig längre ner. Som en hösäck. Och där på teven låg hon som en vig jävla inte alls hösäck!
Här någonstans blev Penny -tack och lov- arg så jag var ju tvungen att plocka upp henne (väldigt tvungen). Så där satt vi som två päron på en knallrosa matta och tittade på när tjejen "slappnade av". Ingen stretchning blev det heller. Träningsvärken lär komma som en käftsmäll imorrn. För jag kan då fan lova att Yoga är INTE pisslätt! Det är jobbigt! MEN!! Det kommer snart ett men.
Vad har jag lärt mig idag?

1. Yoga fungerar alldeles säkert jättebra om man är helt själv.
2. Jag har ingen uthållighet. Alls.
3. Jag är inte vig någonstans. Över huvud taget.
4. Jag har ingen balans. INGEN!!
5. Yogamattan är jävligt knallrosa.
6. Man blir nog vigare och sånt med tiden. Kanske?
7. MEN jag kommer nog att fortsätta! För det var ganska ok.
8. Riverdance kan förvänta sig en svenska på sina auditions framöver, utan någon som helst tidigare erfarenhet av dans. Dom kommer att bli imponerade så det räcker.
9. Imorgon ska jag googla yoga med bebis.











CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design