Chilirecept vanlig gryta och crock-pot

Idag slog jag igång en chiligryta på morgonen. Den har stått och puttrat på i 9 timmar i min crock-pot. Min chili är ganska "snäll" i styrkan då jag inte är så överförtjust i mat som bränner bort skinnet på tungan. Även att sonen ska kunna äta det och han är i "allt-är-fel-och-smakar-konstigt"-åldern (9 år). Den har styrka, men inte så man svettas när man äter den. Det får man lägga till extra själv, som 0,5 dl chilipulver eller ett par extra chilifrukter. Det här receptet har jag modifierat själv över några år, så nu är den perfekt enligt min smak.

Det här receptet kan man köra på spisen i en vanlig gryta också naturligtvis, och då tar det kanske 4-5 timmar på medelvärme. Det kan behövas en extra flaska öl också (det kan man späda ut med om man ser att det börjar bli lite vätska kvar.

Den här tar ca 9 timmar på låg värme i pottan.

1-1,5 kg högrev, tärnat och brynt i stekpanna (eller strunta i det och släng ner i pottan)
1 pkt bacon
1 flaska mörk öl, typ porter
4-5 klyftor grovt hackad vitlök - fräs mjuk i stekpanna
2 oxbuljongtärningar upplöst i lite vatten vatten
3-4 chilifrukter
1 habanero
3 msk tomatpuré
1 msk spiskummin
2 msk mjöl
1 msk oregano
en nypa socker
salt

Släng ner allt i pottan, strö över mjölet och kör på.






CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design