Gryta med fläskfilé och sötpotatis

Igår gjorde jag en gryta med fläskfilé och sötpotatis. Min Crock-pot får jobba ordentligt ;) Det här är även det ett eget recept som blivit modifierat under åren. Från att ha varit en kreolsk gryta, till en Malmargryta typ ;D


Recept

900g fläskfilé
salt
peppar
1-2 msk kalvbuljong (tärningar eller i pulverform)
3 sötpotatisar
3 potatisar
syltlök (efter smak)
oliver (efter smak)
2dl spad från olivburken
0,5 msk soja
10 champinjoner
2 klyftor vitlök
1,5 dl grädde
dragon

1. Putsa och skär fläskfilén i skivor (ca 1-2cm). Den kan med fördel brynas om det finns tillgång till spis. Läg i botten av pottan, salta och peppra. Strö över buljongen. Har du flytande fond så går det också bra.

2. Skala och skär potatisarna i skivor (ca 2 cm) och lägg ovanpå köttet. Salta och peppra lite till.

3. Beroende på storlek på champinjonerna, dela i antingen hälften eller i 4 och lägg ner. Jag tycker att det är lite trevligare att bryna champinjonerna också, men har man ingen spis, så har man ingen spis...

4. Hacka vitlöken och sprinkla ut den överallt i grytan.

5. Häll ner syltlök i grytan. Jag älskar lök så jag har i massor! Gillar syran och sötman den tillför.

6. Spill ner oliverna. Ta olivspadet, blanda det med soja och spill över allt.

7. Sätt pottan på låg värme i ca 5-5,5 timmar. När det är ca 30 minuter kvar spiller man över grädden och krydda med dragon. Fördel färsk, men det är  inte så ofta man har det hemma.


- Malin

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design