Späckat brytbröd

Igår hade vi finfrämmande i vårt nya kök! Min bror, brorson och brorsdotter med pojkvän. Jag gjorde en kreolsk gryta. Till den ville jag gärna ha bröd, så det blev ett brytbröd späckat med vitlöks- och oreganosmör, parmesan och vanlig riven ost. Blev riktigt gott!




Brytbröd 30bitar

50g (ett paket) jäst
4 dl kall mjölk
1dl olivolja
100g riven parmesan
12 dl mjöl
2 tsk salt

Fyllning
50g smör
2 vitlöksklyftor
Färsk oregano (eller valfri ört)
100g parmesan
100g riven ost

Sätt ugnen på 175 grader.
Lös upp jäst med mjölk (ska alltså kalljäsa). Blanda i resten av ingredienserna och låt allt jäsa under bakduk i 1 timme.
Knåda degen och dela den i 30 bitar. Forma till runda bullar och lägg dessa med någon centimeters mellanrum i en smörad form (ca 30x40cm) med bakplåtspapper i botten. Låt jäsa i 40 minuter till och pensla sedan med ett uppvispat ägg.
In i ugnen (mitten) i ca 25 minuter.

Ta ut brödet och låt det svalna. Skär snitt i varje bulle.


Smält smöret och blanda ner pressad vitlök och ört. Ta en sked och spill i varje snitt.



Fyll med ost och grädda i ugnen (ca 200grader) tills osten har smält.



Toppa med havssalt när bullarna kommer ut ugnen.

Låt svalna lite och servera omgående. Luktar ljuvligt :)






- Malin

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design