Köttbullar i CrockPot




Idag gjorde jag köttbullar för första gången i min Crock-Pot. Helt galet bra!! Jag gör köttbullar någon gång i månaden och har alltid stekt, men nu när vi är utan kök (fortfarande...efter 16 veckor) så tänkte jag att det borde testas. Inte en dag för tidigt! Jag kommer nog inte att göra på annat sätt än pottan framöver :)

750g nötfärs (15%)

Blanda ihop och låt svälla i 5-10 minuter:
1,5dl grädde
1dl dl vatten
1,5dl ströbröd

blanda ströbrödet med
ett ägg
salt
peppar
en riven morot
en riven liten gul lök


Blanda ihop röran med köttfärsen och rulla till bollar. Lägg lager på lager i pottan (köttbullarna krossas inte).

Blanda i dl vatten med oxfond (1-2 msk) och en skvätt kolorit eller soja (soja blir mer salt) för att få färgen på köttbullarna. Spill över allt och sätt crock-poten på 4 timmar (låg).

När det är ca 30 minuter kvar kan man spilla på grädde. Alternativt fiska upp alla köttbullar, sila av skyn och koka upp en sås i kastrull. Det kommer jag att göra nästa gång när jag förhoppningsvis har ett kök igen :)


Men det blir ju ingen stekyta i en crock-pot? Nej, men ser mina köttbullar daskiga ut? Dom blev helt perfekta. Tricket är att använda lite kolorit eller soja för att göra bullarna lite bruna. Sedan sköter det andra sig självt :)


Har du en slökokare så borde du testa köttbullar åtminstone en gång :D


- Malin

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design