Rödvinbärssaft med recept

Häromdagen så rensade jag en av våra vinbärsbuskarna på tomten. Eftersom jag gillar att göra saft så fick det bli det den här gången oxå :) det största plusset med egengjord saft är ju att man vet precis vad den innehåller. Och det blir gott, vansinnigt gott!

Man behöver faktiskt ingen saftmaja, det går alldeles utmärkt med en såndär ställning med silduk som man kan köpa på ex Ica för en hundring. Jag har använt min flitigt.





Jag plockade in ca 3 liter rödvinbär.

2 liter vinbär
8-9 dl vatten
5-7 dl socker (en smakfråga)
1 krm natriumbensoat
1 msk vaniljextrakt (det kan man skippa men jag gillar smaken)

Låt vinbären och sjuda i vattnet i ca 10 minuter. Mosa bären med en slev efter kanterna. Sila bären i silduken (förslagsvis i en stor kastrull) tills allt runnit igenom.
Koka upp saften med sockret och skumma av väl. Ta av lite het saft där du blandar ut natriumbensoat och vaniljextraktet. Slå tillbaka i saften och rör om väl. Spill upp på varma välrengjorda flaskor.

Kram
Malin

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design