Att göra ett kort

Göra ett kort själv.

Jag fick ett roligt förslag i påskas -att lägga upp bilder på hur jag gör ett kort. Nu har jag gjort ett litet enklare kort och kommer att ge lite tips vid bilderna.

Först börjar jag med att välja ut ett motiv, och vilken form eller storlek som kortet ska ha. Själva stommen till kortet är i tjockare papper då det är mer tåligt. Det här papperet heter cardstock och kan hittas i de flesta hobbybutiker med papperspyssel (eller hos de som säljer kontorsmaterial). Man kan även köpa billiga tjocka papper på biltema eller Clas Olsson.
Jag har använt mig av en "mall" som jag ritat efter och klippt ut.

TIPS! Jag använder oftast stämplar till mina motiv (då jag gillar att färgsätta och matcha) men man kan även hitta fina bilder på internet! Vintagebilder finns det en uppsjö av (se bara till så det är OK att ta dessa för eget bruk). Annars kan man göra egna bilder i photoshop.



När stommen är klar så väljer jag ut papper som jag tror kan passa. Ibland byter jag flera gånger...

TIPS! Tapeter fungerar utmärkt! Gå till närmsta färghandel och fråga om dom har gamla tapetprover som har utgått. Många ger gladeligen bort dessa istället för att slänga bort! Annars har vi, åter igen, photoshop (eller något annat program) där man kan göra egna mönster.



Här använder jag mig av samma mallar som stommen, i olika storlekar, på de mönstrade papperna. Sedan lägger jag dessa löst på för att se om de passar/matchar osv.


Efter det använder jag mig av en Chalk (torr stämpeldyna) för att göra kanterna lite mjukare.




 



Det som jag tycker är roligast är att välja ut dekorationer till kortet. Jag brukar ta fram en hel hög, men inte allt blir använt. Man har liksom visioner om hur kortet ska bli, men hur jag ser det i huvudet och hur det blir i verkligheten, har visat sig vara två helt olika bilder! ;)

TIPS! Man kan ha mycket dekorationer undangömda, som man inte tänker på. Som gamla ljusmanschetter, knappar, pärlor osv..



Innan jag sätter på dekorationerna så måste jag tänka ut vad som ska stå på kortet. Jag valde en stämpel som jag gillar, och har använt på många andra kort.

TIPS! Skriv för hand eller skriv en snygg text i photoshop eller liknande program.


Det sista som jag sätter på är blommor och blad.



Ett enkelt och snabbt kort till någon speciell.

CONVERSATION

6 kommentarer:

  1. Så himla fint.
    Vad du är kreativ vännen!
    Roligt att se!
    Varm Kram

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är och så fint det blev!

    SvaraRadera
  3. wow imponerad såå fint :) ha en härlig dag å kram

    SvaraRadera
  4. Tack för det! Jättefint kort. Du är ett proffs!

    Kramar

    SvaraRadera

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design