Frågor och svar

Här kommer svar på frågorna som jag fick i påskas.

Hej Malin!
Tack för bra tips inför påsk.
Vart kan man hitta tjockare papper att ha som underlag?

/Caroline

Sv: Hej och tack! Jag köper ett papper som heter cardstock. Detta är 30x30 cm och har en fin struktur. Finns i alla olika färger, men jag köper oftast vita då det är lättast att matcha. Du kan kika i scrapbookbutiker på nätet (en av mina favoriter är pysseltagen.se som alltid har bra priser och en fast frakt på 39 kr, oavsett hur mycket man beställer eller om det är skrymmande).

 

Hej
vad behövs för att "komma igång" med scrapbooking?
mvh Jessica

Sv: Hej Jessica! Lim, en sax, penna och papper som ex tapetprover. Resten kommer av sig själv om du surfar runt i butiker och forum :)

 

Hej Malin
Jag läste i ett inlägg att man kan använda tapetrester/prover. Är det något särskilt lim som måste användas till detta?

Sv: Hej!
Jag använder ett hobbylim som är köpt hos panduro. Det är panduros egna märke och heter Quick glue panokitt lim. Jättebra och snabbtorkande.

 

Hej Malin!
Tack för en härlig påskspecial! Jag och mina döttrar har gjort både servettringar, vaser (fast vi använde glasburkar) och fodral till chokladkakor. Har du något tips på hur man viker till snygga askar? Jag fick inte locket att passa till botten och gav upp efter tre försök.

Tack på förhand!
Minna

Sv: Hej Minna och tusen tack!
Så roligt att ni har provat på påskpysslet. Angående askvikningar så har jag ett tips. Om du vill att din ask ska vara fyrkantig så klipper du till en kvadrat på ca 15x15cm (storlek väljer du naturligtvis själv). Vik in kanterna ca 1-2 cm, runtom hela asken så du får tydliga linjer. Klipp ett jack längst ut jäms med linjerna (för att få till en flärp som ska fästas i nästa kant). Limma ihop och börja med locket. Klipp till en fyrkant som är 15,3x15,3 cm och vik in kanterna precis som ovan. Detta gör att locket blir litelite större och passar bra! Hoppas att min luddiga förklaring gav lite klarhet. Gjorde den inte det så kan du hålla utkik innan morsdag, då jag kommer att lägga ut en ask med förklaring :)

 

Tack för alla frågor! Hoppas att dom kan hjälpa lite.

 

 

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Skulle vara kul att se när du gör ett av dina fina kort. Lite bild för bild. Vad du använder för material och hur du går till väga.
    Ha det bra! // Kram

    SvaraRadera
  2. Absolut!! Det ska jag fixa så fort jag har lite tid över! Så roligt förslag! =)

    SvaraRadera

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design