Poängtavla

Jag har gjort en form av "poängtavla" till Max. Men vi använder oss av blommor och glada färger.
Min son är ibland tjurigare än tjurigast. Det är något som alla vet om. Han är fruktansvärt snäll, men när han inte vill så vill han inte. Just nu är det sova i sin egen säng som står på tapeten. Därav poängtavlan. Varje natt i sin säng = en blomma på tavlan.
Visst, han tycker att det är fantastiskt mysigt att sova i vår säng, men min rygg tycker inte det. Varje morgon när jag vaknar så är det knappt jag tar mig upp till sittande ställning. Eller när man sover som härligast under natten och vips så har man ett par ben slängda över ansiktet...


En del tycker att det ska vara en självklarhet att barn städar sina rum, äter upp maten, sover i sin säng osv. Men jag struntar i sånt. Fungerar det för Max så är jag nöjd.
Jag skulle tycka att det vore roligare att städa huset om jag fick en chokladkaka varje gång!...och det kan jag ju i och för sig eftersom jag är vuxen, men You get the point ;)
Jag återkommer med resultatet om ett par veckor så får vi se hur pass bra det här fungerade.


Med tavlan så vill jag visa Max att saker har ett värde, slippa tjata tills jag blir blå i ansiktet och ge honom positiv uppmärksamhet. Vi kom överens om att Max fick välja vad han ville göra helst av allt.
Det blev att åka till Furuvik. Han vill titta på djuren, åka småbilar och äta sockervadd, som han sa.
Max fick sätta sig och rita en bild av Furuvik och den satt vi sedan in i ramen. Jag har målat ramen med olika färgfält och varje fält är "1 poäng". För varje poäng får han en blomma att sätta i ett fält. Nu har vi planerat in massor av grejer i sommar, men just detta har han fått välja själv.
Han blev eld och lågor över tavlan och ville lägga sig på en gång. Han fick en bonusblomma då han städade sitt rum så fint (utan att jag behövde säga till) så det sporrade honom lite extra.


Ramen köpte jag på IKEA för 9kr (man fick två stycken). Grundade den med vit akrylfärg och målade resten med akrylfärger oxå.






CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Furuvik, det var ett bra mål! När mina barn var små fick de "Hjältepoäng" när de själva tog ansvar för olika saker som vi bestämde tillsammans. Nu när de är större är deras veckopeng knuten till att de gör vissa utsedda sysslor. När jag skrev om det här på bloggen fick jag just den respons du beskriver: "Barn ska städa sina rum utan att få betalt för det", men jag håller inte med. Jag tror att det är bra att visa på att det finns ett samband mellan att göra det man ska och få belöning för det, det innebär att de senare kommer att förstå varför det är viktigt att sköta sitt arbete bra. Dessutom förväntas mina barn även hjälpa till med andra saker än det de får betalt för, för i en familj hjälps man åt, så det är inte så att de får betalt för allt.

    SvaraRadera
  2. Håller med Freja och Dig Malin, vilken kul idé vi har lite liknande system här hemma, bl a med att plocka/rensa ogräs och hjälpa till, plocka ur diskmaskinen, duka mm. Därefter veckopeng eller annat ;-) Kram och ha en fin helg

    SvaraRadera

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design