Lapplisa

Jag kan inte låta bli att förundras över yrket lapplisa. Vad heter det om det är en man förresten? Lapplasse?
Vilket otacksamt yrke! Visst, vissa lappisar lappar så fort dom går tillfälle medans andra väntar lite extra.

Här i stan finns det fortfarande automater som inte tar kort. Hur ofta har man småpengar på sig liksom?
Oftast så får man springa och ta ut pengar, försöka växla och sedan lägga i för parkeringstiden. Värsta projektet för att parkera...

Nu har jag en Volvo C30, miljöbil, så jag har parkeringstillstånd att stå gratis. Fantastiskt vad pengar jag har tjänat på det då jag jobbar mitt i stan. Det har dock inte hindrat mig från att få en böter, men det var sambons fel och han fick ta lappen!

Åter till lappisarna...idag när jag gick till bilen så var det en äldre man som hade blivit lappad. Lapplassen stod och förklarade varför han hade fått den osv, men herren gav sig inte! Han var skogstokig och krävde att få slippa.
Nu hörde jag vad lapplassen sa, och enligt honom hade hans bil stått i ett par timmar!! Men det brydde sig inte herren om minsann. Jag hörde fula ord medans lassen bara stod och tog emot med ett trevligt leende på läpparna. Det eldade upp tokfarbrorn ännu mer. Farbrorn tog med sig sin bot, hoppade in i bilen, fortfarande svärandes och gestikulerade som en proffs-dirigent.

Dom kan inte ha det lätt!! Men samtidigt, det måste ju vara ett händelserikt arbete! Får vara ute och röra på sig, möta trevliga människor, skogstokiga farbröder och annat vansinne.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design