Skånska

Allvarligt alltså, skånska dialekten är en dialekt som får mig att kallsvettas. Inget fel på klanget eller så, men jag hör inte vad som sägs!! Och när jag inte hör vad folk säger så anstränger jag mig hårdast i världen...och då blir jag hysterisk och förstår ännu mindre av vad som sägs.

Samma sak med pizzabagare. Jag vägrar ringa och beställa för jag hör inte vad dom säger. Andra hör säkert jättebra, men jag är inställd på att inte förstå och då går det åt helsicke.

Igårkväll ringde en försäljare, naturligtvis skånsk, och ville sälja böcker (tror jag att det var). Det värsta är när man lyfter på luren, svarar och försäljaren börjar läsa från ett papper "Hej jag heter blabla och ringer från blabla, du har vavrit kund hos oss tidigare och nu har vi ett erbjudande som kostar blabla......." 10 minuter senare "......det enda du behöver betala är 119 kr i porto".
Man hinner ju inte att få en syl i vädret! Och jag är alldeles för artig/dum-snäll för att lägga på. Tänk er då när det ringer en skåning och rabblar upp samma grejer! Jag får liksom en black out. Min blick blir dimmig och försvinner någonstans i fjärran när jag försöker mitt yttersta för att begripa vad som sägs.

Sen så räcker det ju inte med att säga 'Nej tack', för det tar dom inte som ett svar. En gång hamnade jag i världens diskussion med en försäljare (dock inte skånsk) av Kråkeböckerna. Han menade att jag var en dålig mamma som inte ville köpa dom fantastiska, utbildande barnböckerna till min ettårige son (det var ju 4 år sedan). Jag förklarade snällt att jag hade nog med böcker och ville inte betala 149(!) kr i porto för en ryggsäck och en bok. Jag tycker inte att det är gratis om man ska betala så mycket i porto, och dessutom binda sig till en prenumeration i minst 6 månader á 299 kr/mån. No way. Det slutade faktiskt med att jag skrattade och lade på luren. Försäljaren där var jättearg och sa rakt ut att jag inte ville utbilda mitt barn på ett bra sätt.

Ja se försäljare...Hade han åtminstonde varit skånsk så hade jag kunnat låtsas vara halvdöv eller nåt.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar så blir jag glad!

Följ mig

Instagram

Majamelon_design